גוגל אנליטיקס – מבוא קצר לתפריט

על רגל אחת – מה זה אנליטיקס?

גוגל אנליטיקס היא הפלטפורמה והכלי מספר אחת של גוגל לניתוח נתוני גלישה לאתר. הכלי הזה מאפשר למשתמש לרדת לפרטי פרטים בכל הנוגע לתנועה באתר שלו. אנליטיקס מאפשר לנו לדעת כמה אנשים למשל נמצאים כרגע בזמן אמת באתר ומאיפה הם באו, ולחקור סטטיסטיקות עבר של תנועה באתר בתווכי זמן שונים. המידע מועבר מהאתר למערכת ע"י תג מיוחד שמושתל באתר ומאפשר מעקב נתונים, זהו קוד המעקב. אפשרויות הניתוח הקיימות במערכת עצומות וכמעט אין-סופיות ויורדות לפרטים הקטנים ביותר בכל הנוגע למקורות התנועה, מאפייני הגולשים לאתר, ופעילות המבקרים באתר בזמן הביקור.

מי משתמש באנליטיקס?

אנשים פרטיים וחברות שבבעלותם אתר ורוצים לחקור את התנועה לאתרם והאינטרקציה של המשתמשים עם האתר נוהגים להשתמש באנליטיקס. כמו כן, חברות בניית אתרים רבות, חברות קידום אתרים וסוכנויות פרסום משתמשות בכלי הזה כמעט באופן קבוע על מנת לבצע מעקב על תפקוד האתר ו/או יעילות הפרסום עבור לקוחותיהם.

התפריט

אם נכנסתם בפעם הראשונה למערכת, ולא הבנתם כל כך מה קורה, מי נגד מי, ולאיפה ללכת.. אתם בוודאי לא הראשונים. המערכת הזו מאוד מורכבת ובהחלט יכולה להיות מבלבלת עבור משתמש חדש שנכנס בפעם הראשונה לאנליטיקס. ובכן, אסביר בקצרה מה המשמעות של האפשרויות בתפריט הראשי שמימינכם (אם אתם משתמשים בגרסה בעברית) או משמאלכם (אם באנגלית).

דרך קלה יחסית להבין מה משמעות האופציות והקטגוריות היא להבין על איזה "שאלות" אלה מנסות לענות לנו, בעלי האתר הזקוקים למידע.

analytics-925379__340[1]

ראשית – בחלק העליון של העמודה נמצא את טאב "התאמה אישית". הטאב הזה משמש בעיקר ליצירת דוחות מותאמים אישית וקיצורי דרך, לא נתמקד בו יותר מדי כרגע ונרד למטה לקטגוריות של ה"דוחות" אשר כוללים בהם את המידע העיקרי על התנועה באתר.

"זמן אמת" – זוהי קטגוריה המאפשרת לנו לדעת מה קורה באתר כרגע בזמן שבו אנחנו נמצאים באותו הרגע ממש ולכן כשמו כן הוא – זמן אמת.

תחת כל טאב יש קטגוריית משנה בשם "סקירה כללית". זהו בעצם מין צילום מסך של המידע העיקרי אותו הקטגוריה כוללת. בסקירה הכללית תחת "זמן אמת" נוכל לראות בברור ובמספר גדול המופיע במרכז הדף מימין את כמות האנשים הנמצאים באתר כרגע. קטגוריות המשנה הנוספות מאפשרות לנו לנתח נתונים של אותם גולשים באתר לפרטים, כמו למשל מאיזה מדינות באו הגולשים, איך הם הגיעו לאתר, ומה הם עושים באתר. כעת נרד יותר לעומק בכל אפשרות ונבין מה המשמעות.

"קהל" – קטגוריית הקהל עונה על השאלה "מי?".. מי נכנס לאתר. מהם המאפיינים הדמוגרפים של הגולשים באתר – למשל גילאים ומינים. מאיפה הם באו.. עיר ומדינה, ואיזו שפה הם דוברים לפי הגדרות מערכת ודפדפן. מהם תחומי העניין שלהם. האם הם גולשים חדשים שביקרו בפעם הראשונה באתר או גולשים חוזרים, ובאיזה סוג מכשיר הם משתמשים על מנת לגלוש.

"צירוף משתמשים" – הקטגוריה הזו עם השם המעט מבלבל עונה על השאלה "איך?", או "מאיפה?". איך הגיעו הגולשים לאתר, מה היה מקור ההגעה. האם דרך התוצאות האורגניות בדף החיפוש של גוגל או דרך המודעות, הרשתות החברתיות, כניסה ישירה מתיבת החיפוש בראש הדפדפן או ע"י קישור מאתר אחר. קטגוריות המשנה מאפשרות התבוננות לפרטי פרטים של מקורות התנועה, כמו למשל ניתוח לפי קמפיין פרסום ומודעות מהקידום הממומן.

"התנהגות" – קטגוריית ההתנהגות עונה לנו על השאלה "מה?".. מה עשו הגולשים באתר בעת ביקורם באתרנו. מה היתה מידת האינטרקציה שלהם עם דפי האתר. באיזה דפים ביקרו, באיזו תדירות, כמה זמן שהו בדפים ועוד המון אפשרויות ניתוח. טאב ה"התנהגות" מאפשר לנו לאמוד את איכות האתר והדפים, איזה דפים צריכים שיפור והאם המבקרים מגיבים באופן חיובי לאתר. מתחת לקטגורית המשנה של הסקירה הכללית נוכל להבחין במשפך "זרימת פעילות" אשר מתארת באופן גרפי את המעבר מדף לדף באתר.

"המרות" – קטגוריית ההמרות מאפשרת לנו מעקב אחר "יעדים" שהגדרנו מראש – פעילויות מסוימות אותן מבצעים הגולשים באתר שיש להן חשיבות מיוחדת עבורנו ולכן שווה "לסמן" אותן. כמו למשל ביקור בדפים מסוימים, רכישות או השארת פרטים באתר.

ובכן זו היתה סקירה קצרה וכללית של תפריט גוגל אנליטיקס. דרככם בניווט המערכת עוד ארוכה ויש עוד הרבה מה ללמוד בהכרת הפלטפורמה המורכבת והמופלאה הזו. ככל שתקדישו יותר זמן לשוטט במערכת, כך תילמדו להכיר אותה ואת מגוון האפשרויות שלה טוב יותר.

דרך צלחה!